Zahtev za prijateljstvo (odistinsko)

„Kako prepoznati ko je PRAVI prijatelj? Nanjušiš ga. Ako počne malo da smrducka, znači da je truo iznutra i da ne vredi pišljiva boba.“

Eeehej! Pored gomile nesvrstanih, nesortiranih tema i ideja po folderima moje moždane kore, izvukao sam baš ovu, osetljivu i jako kompleksnu da o njoj kažem nekoliko reči iz mog ugla (oštar ugao, hehe :-). Dočim da je baš priča o toj vrsti emotivne veze između ljudi pravi i logičan nastavak prethodnog teksta. Ne isključivo zbog same povezanosti između muzike i prijateljstva kao pojma, već i zbog toga što je tema takva da iziskuje da se ratosiljam nekih lažnih prijatelja koji su kao prasići sa svinjskim gripom pečatirani na čelu (eventualno njušci) i čim vidiš taj pečat setiš se povlačenja iz čuvenih ratnih filmova: „run for your lives!“. Baš tako, spasavaj se ko može. Pošto sam ovih dana malo prehlađen, neće mi biti posebno teško da ispljunem dobru šlajmaricu po celoj toj priči. Pa, da počnemo.

Šta je prijateljstvo? Ko su prijatelji? Kako vreme prolazi, sve manje ljudi će znati odgovor na ovo prvo i sve manje će imati imena za nabrajanje na ovo drugo. Prijateljstvo se sigurno izdegenerisalo u poslednjih 15 godina više nego u prethodnih 300, bar po meni. Možda mlađi ne znaju, a i nemaju kad da saznaju od društvenih mreža (fejsbuk, majspejs, twiter, msn, jedigovna) šta je nekada predstavljala imenica „prijatelj“. Njen značaj se srazmerno povećava u odnosu na to kakvo nam (ne)vreme dolazi. Uostalom, samo to ime „društvena mreža“, što bi rekao Fića „ne puni mi oko“. Kažeš „društvena“, okreneš se oko sebe, kad ono, sam si u sobi. ’Ajmo mi napolje da se lepo družimo. Plaši to da svi postepeno postajemo paranoični, jer sve manje imamo poverenja u ljude, a posebno počnemo da paranoišemo kada nas neko blizak izda, zajebe, prevari, ispali, kakogodhoćeš (izraza za loša dela ima toliko da mož’ da nabrajaš mesec godina, dok za ovo drugo ima samo jedan – prijatelj (o da, prijatelj u izvornom značenju je jedna reč dovoljna da kaže sve)). Nekada je „prijatelj“ bila titula koju je imala samo nekolicina privilegovanih ljudi u tvom okruženju i značila je toliku povezanost da ćeš bre i ruku da daš za njih ako treba. Danas je „prijatelj“ svako kome pošalješ ili ti pošalje zahtev na fejsbuku. Način vrednovanja prijateljstva je, blago rečeno, otišao onamo odakle smo svi mi izašli (ako nije jasno na šta mislim, seti se prve psovke kojom nekog marširaš…eto, bravo). Evo jednog običnog, svakodnevnog primera koji će sve reći (dijalog sa fejsbuka nekih klinaca):

„ – ’de si brate, šta ima jbt?
– Evo, omg, ništa, btw, ti?
– Ma eeevo, smaraju me neke ribe..ae u igraonu?
– Jok. Pička si, nisi lajkovao nijednu sliku što sam postavio ono kad sam išao da cepam drva!“

Tako se meri prijateljstvo danas, bratac. Nisi mi lajkovao sliku = nisi mi prijatelj i treba ti se najebati keve. Uz sve to naravno idu i „nisi mi lajkovao status“, i „siso, a da me taguješ u svom novom albumu -Moroni-“, itd, lista je beskonačna. To je bolesno i svakako ne bezazleno. Pustimo sad klince, meni su tema oni stariji dripci. Lično, nikada u životu nisam imao previše „prijatelja“ (i sa i bez „ “) i ne smatram za uspeh da imaš što više ljudi oko sebe, nego da imaš što više PRAVIH ljudi. Jedan pridev čini da sve ima drugačiji smisao. Kako prepoznati ko je PRAVI prijatelj? Nanjušiš ga. Ako počne malo da smrducka, znači da je truo iznutra i da ne vredi pišljiva boba. Ja sam pristalica iskrenog i otvorenog prijateljstva i to je razlog zbog čega i nemam mnogo ljudi oko sebe, i ne kajem se zbog toga. Care, ako mislim da si govno, ja ću to i da ti kažem, pa ti se misli šta ćeš. PRAVI prijatelj se ne seti tvog broja telefona samo kad mu nešto trebaš. PRAVI prijatelj neće „zaboraviti“ da te pozove kad misli da izađe. PRAVI prijatelj se neće izgubiti odjednom kada treba da te podrži. PRAVI prijatelj te neće otkačiti ako nisi stalno tu i to ne svojom krivicom. PRAVI prijatelj te ne laže, ne ispira usta tvojim imenom i ne ogovara te. Ako ti je neko PRAVI prijatelj, ni ti ne radiš to isto. Kad napraviš selekciju i škartiraš sve one koji su bar nešto od toga uradili, svedeš listu prijatelja na jednocifren broj koji je < 10. Zato, uđeš na fejs, dodaš 630 nepoznatih likova i vratiš sve u ravnotežu. Hehe, šalim se, naravno. Sve ono što sam naveo gore rade ljudi koji ni pod tačkom razno ne spadaju u krug prijatelja. Nikako. „Nema kompromisa”, što kaže Roršah. To su sitne duše. Nazivaju se ljudima samo zato što su homo sapiens-i i ni zbog čeg vise. Ipak, ne lezi vraže. Postoji još jedna vrsta „prijatelja” koja se definiše sledećom proporcijom : što imaš više para, to si mi veći prijatelj. To mi je omiljena kategorija. Tu spadaju takvi neopevani licemeri, da bi jedina kazna koja može da bude ekvivalent onome što oni rade bila doživotna robija na golom otoku. O takvima, ni reči više.

O tome kakav sve prijatelj ne sme da bude možemo da pričamo još. Svakako ne treba da bude suzdržan kad ti najviše treba prijateljski savet. Kakav treba da bude? Hmm.. Ako imaš prijatelja za kog misliš da je pravi, onda znaš i odgovor. Prijateljstvo je, uz ljubav, nešto najvrednije što možeš pružiti nekome. Preduslov da nekome budeš prijatelj jeste da budeš čovek. Razmisli jel možeš ti to. Uzdravlje.

P.s. Ako hoćeš da testiraš prijatelje, promeni datum rođenja na fejsu i videćeš koliko će ljudi da ti čestita rođendan tamo negde 16og novembra, a ti rođen 2. marta.

 

 

M.

Leave a Reply

